Copyright © 2018-2024 Aleksandra Mozgiel.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
W 2013 roku rozpoczęłam współpracę ze wspaniałą śpiewaczką i znakomitym pedagogiem, prof. Jadwigą Rappé, z którą na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku do 2024 r. prowadziłam m. in. zajęcia z liryki wokalnej. Aktualnie kontynuuję współpracę w tym zakresie z prof. Urszulą Kryger. Jestem także korepetytorem wokalnym w klasie prof. Anny Fabrello. W 2019 r. występowałam w charakterze oficjalnego pianisty konkursowego I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Gdańsku. Współpracuję z uznanymi śpiewakami, wspomagając ich w przygotowaniu do występów scenicznych.
Prowadziłam kursy mistrzowskie dla pianistów i wokalistów w Haute École de Musique w Genewie (Szwajcaria) oraz w Płowdiw (Bułgaria). Na przestrzeni lat 2013-2024 wystąpiłam na niezliczonej ilości koncertów, przesłuchań i egzaminów, wspomagając młodych adeptów sztuki wokalnej.
Praca z wokalistami to dla mnie zadanie niezwykle kształcące, które niesie za sobą sporo wysiłku, ale też ogromną satysfakcję. Podejmując się występu z wokalistą, nie ograniczam się tylko do akompaniowania, czy - jak wolą niektórzy - towarzyszenia. Niezależnie od wykonywanego repertuaru zawsze tworzę kreację stylową, spójną z interpretacją śpiewaka, która opiera się na zrozumieniu, współpracy i ciągłej wzajemnej inspiracji. Pomaga mi w tym znajomość kilku języków obcych, ale również świadomość stylistyki epok historycznych oraz wiedza z zaplecza historii sztuki i teorii danego dzieła muzycznego.
Szczególne miejsce w moim sercu zajmuje liryka wokalna, gdzie partie fortepianu i głosu są nierozłączne, stanowią całość, która dodatkowo wzmocniona jest genialnym niejednokrotnie słowem poety. Równie chętnie jednak zastępuję wokaliście orkiestrę w partiach operowych - choć te, z racji niezbędnego kontekstu, zazwyczaj lepiej brzmią w oryginale. Wykorzystując umiejętności, zawsze staram się wydobywać z fortepianu właściwe, bogate kolorystycznie brzmienie tak, by nie jawił się on jako substytut zespołu symfonicznego, a stanowił wsparcie dla solisty.